Інноваційні педагогічні технології у навчально-виховному процесі професійно-технічного навчального закладу
«Інноваційні педагогічні технології
у навчально-виховному процесі
професійно-технічного навчального
закладу»
Укладач:
Безбородкіна Л.Г., спеціаліст вищої
категорії, Державного навчального
закладу «Сумський центр професійно-технічної
освіти харчових технологій, торгівлі
та ресторанного сервісу»;
Рекомендовано методичною радою ДНЗ
«Сумський центр ПТО харчових технологій,
торгівлі та ресторанного сервісу»,
протокол № 9 від 11 січня 2018 р.
Посібник містить матеріали, які допоможуть
викладачам, учням ПТНЗ ґрунтовно вивчити
особливості предметів технологія
приготування їжі, устаткування підприємств
харчування, основ галузевої економіки
та підприємництва. Викладачі знайдуть
для себе нетрадиційні форми і методи
проведення уроків. Посібник ставить
собі за мету створення
науково-методичної підтримки теоретичної
та практичної підготовки при здійсненні
навчання фахівців кулінарного профілю
відповідно до сучасних вимог та Державних
стандартів ПТО
Опис досвіду на
конкурс з тематичних номінацій
у рамках ІХ
Міжнародної виставки «Сучасні навчальні
заклади – 2018»
Номінація:
Упровадження інновацій у педагогічний
процес для підвищення якості знань
випускників
Тема:
«Інноваційні
педагогічні технології
у навчально-виховному
процесі
професійно-технічного
навчального закладу»
Назва навчального
закладу/установи,
який представляє
досвід роботи:
Державний навчальний
заклад «Сумський центр професійно-технічної
освіти харчових технологій, торгівлі
та ресторанного сервісу»,
м. Суми, вул.
Роменська, 96, тел. (0542) 221-297, 611-458
Автор
конкурсної розробки:
Завдання:«Упровадження інноваційних педагогічних технологій у навчально-виховний процес»
Опис досвіду роботи:
Галузь застосування: професійно-технічне
навчання для кулінарного профілю.
Мета: сприяти інноваційній активності
інженерно-педагогічних працівників
професійно-технічних навчальних закладі
Завдання досвіду:
створити
науково-методичну підтримку теоретичної
та практичної підготовки при здійсненні
навчання фахівців кулінарного профілю
відповідно до сучасних вимог та Державних
стандартів ПТО.
Упровадження інновацій у
педагогічний процес
для підвищення якості знань випускників
Не кожен стане письменником, актором,
але майстром своєї справи повинен
стати кожен.
В.Сухомлинський
Я, Безбородкіна Людмила Георгіївна, маю
педагогічний досвід 27 років, постійно
працюю над своєю самоосвітою, вдосконалюю
свій педагогічний досвід. Мрію, що освіта
в Україні вийде на рівень розвинутих
країн світу, але розумію, що тільки
впровадження сучасних педагогічних
технологій надає таку можливість.
Упровадження інновацій це вимога нашого
часу. Моє кредо, як викладача не навчати
дітей так, як навчали нас, тому що вони
народилися в інші часи.
Як викладач спецдисциплін з професії
«кухар, кондитер» відчуваю потребу у
впровадженні інноваційних
технологій які б допомогли реалізації
особистісного підходу до учня. Саме
такий підхід є одним із найважливіших
принципів організації навчально-виховної
роботи. Сьогодні вже неможливо викладати
такі предмети, як технологія приготування
їжі, технології приготування борошняних
кондитерських виробів, устаткування
підприємств харчування, організація
виробництва традиційно, коли учні
пасивно слухають матеріал, виконують
завдання, а викладач
авторитарно
керує процесом навчання.
Розвиток України можливий за умови підвищення рівня кваліфікації випускників професійно-технічних закладів. Кваліфікований робітник повинен уміти вирішувати різні проблемні ситуації на виробництві і моє завдання, як викладача – привчати учнів до самостійного вирішення таких задач. Як це зробити, насамперед впровадженням активних методів навчання, таких як проектні технології, де учні самостійно розв’язують проблему, презентують результати та роблять висновки; технологія критичного мислення, коли учні сприймають інформацію, аналізують, виділяють основне в процесі діалогу; інтегровані уроки їх проводять два викладача, які працюють в тандемі, вони поєднують теми та доповнюють один одного; дослідницькі уроки, вони розвивають самостійність, пізнавальну активність, вміння працювати з інформацією; рольова гра, навчає учнів вирішувати проблемні ситуації в межах ролі; театральна вистава, викликає інтерес до навчання та розвиває фантазію.
У кожного викладача є свої методи
викладання, свій власний досвід. Я багато
часу приділяю підготовці до занять,
шукаю нові форми роботи, тому що хочу
бути цікавою для своїх учнів. Працюю у
демократичній формі спілкування, але
не допускаю панібратства. Більшість
учнів прийшли до навчального закладу
без особливого бажання навчатися. Моя
задача прищепити любов до обраної
професії, націлити їх на потребу у
пізнанні нового. Для цього впроваджую
інтерактивні технології. Вони мотивують
учнів до самоосвіти, викликають бажання
бути самостійними, креативними, успішними.
Коли учні приходять після виробничої
практики, вони по-іншому сприймають
заняття з теорії розуміючи, що спочатку
потрібно знати як це робити, а потім
реалізують ці знання на практиці.
Матеріально-технічна база у більшості
училищ не відповідає сучасним вимогам.
Тому і виникають проблеми з розвитком
професійних здібностей та
конкурентоспроможності випускників,
але головне не відбити бажання учня
навчатися, допомогти йому оволодіти
професійними навичками, а потім він і
сам зможе себе проявити та зарекомендувати
на виробництві.
З власного досвіду я зрозуміла, що світ
пізнається у різноманітності та єдності,
тому штучне подрібнення предметів не
дає уяву про професію в цілому, а
інтегровані уроки розвивають потенціал
тих, хто навчається, спонукає до активного
пізнання дійсності, до розвитку логіки,
мислення, комунікативних здібностей.
Інтегровані уроки сприяють розвитку
професійної компетенції. Учні находять
нові логічні зв’язки у навчальному
матеріалі за фахом, а це сприяє росту
рейтингу при підготовці майбутніх
фахівців та сприяє росту конкурентоспроможності.
Наприклад, при вивченні теми «Технологія
приготування страв зі смаженої риби»
я застосовую інтеграцію з таких предметів:
Один предмет допомагає учню засвоїти
інший. Матеріал не потрібно зубрити,
він сам утримується в пам’яті.
Такі уроки сприяють налагодженню
взаєморозуміння і поліпшення співпраці
викладача та учнів у процесі навчання,
дає можливість розвивати здібності
учнів.
Вирішення проблемних ситуацій дуже
важливе, тому що на їх основі учні
готуються до виконання завдань більш
високого рівня, в процесі яких виробляється
самостійність і пізнавальна активність,
проходить пошук самостійного вирішення
проблеми, творчого використання знань
в нових ситуаціях.
Метод проектів мене зацікавив більш
ніж 10 років тому. Він доповнює інші
педагогічні технології, але його
особливість у тому, що він розвиває
творчість учнів, спонукає учнів опрацювати
велику кількість інформації, виділити
головне та вміти презентувати кінцевий
продукт цих пошуків. Він розрахований
на роботу у невеликих групах, парах,
індивідуально. Цей метод може поєднуватися
з іншими методами такими, як дослідницький
та проблемний.
У викладанні спецдисциплін впровадження
проектних технологій дає мені змогу
змінити ставлення до учня як об’єкта
навчання. Перетворити його на співавтора
лекції, семінарського заняття.
Я поважаю думку учня і це спонукає
його до активності на уроках, він відчуває
себе дорослою людиною, а не дитиною.
В.О.Сухомлинський говорив: «Усі наші
задуми, усі пошуки і побудови зводяться
нанівець, якщо немає в учня бажання
вчитися». Я постійно мотивую учнів до
оволодіння новими знаннями. Спрямовує
процес і формує в учнів мотивацію
викладач. Учні вчаться мислити самостійно,
працювати у команді, робити висновки.
Останнім часом метод проектів переживає
друге народження, ефективно доповнюючи
інші педагогічні технології, які сприяють
становленню особистості учня, як суб’єкта
діяльності та соціальних відносин.
Спочатку ми вибираємо тему проекту,
аналізуємо доцільність, актуальність,
методи отримання інформації, порівнюємо
класичну технологію приготування їжі
з особливостями нашого регіону. При
вивченні приготування національних
страв поєднуємо тему проекту з проведенням
народних свят календарного циклу
(збирання урожаю; Андрія; Різдва;
Великодня, тощо). Ступінь творчості
учнів дуже високий. Під час гри всі
учасники отримують певні відомості з
того розділу або теми, з якими викладач
ставить за мету ознайомити учнів.
Наприклад, під час проведення свята
Андрія я організую вивчення технології
приготування страв з крупів, або
ознайомлюю зі способом приготування
страв з прісного тіста. Прикладом
дослідницького проекту під час вивчення
технології приготування страв і
кондитерських виробів може бути випікання
весільного короваю, виготовлення
обрядових виробів з тіста в різних
регіонах України, приготування українських
національних страв і напоїв: «Хліб – у
традиціях і звичаях українського
народу».
За кількістю учнів, які беруть участь
у проектах, проекти поділяють на:
особистісні; прикладом особистісного
проекту під час вивчення теми «Культура
харчування», технологія приготування
страв може бути проект на тему: «Здорова
родина» (складання меню на добу з
урахуванням основ раціонального
харчування, сервірування столу до
сніданку в народних традиціях); парні
(прикладом можуть бути проекти українського
писанкарства, господарська основа
харчування українців); групові (обряд
приготування «бабиної каші») – тематичний
захід; «Масляна, масляна, яка ти мала…»,
сервірування столу до чаю в народних
традиціях.
Технології проектування і теми для
вивчення, які розглядаються в темі
«Культура харчування», «Технологія
приготування страв і кулінарних виробів»,
можуть бути різні за тривалістю в часі,
а саме: короткотермінові (кілька уроків),
середньої тривалості, довготривалі.
Прикладом короткодіючих проектів можуть
бути: приготування овочевих страв
української національної кухні;
оформлення готових страв; вибір
найдоцільнішого варіанта приготування
та оформлення бутербродів; розрахунок
собівартості страв; сервірування столу
за призначенням; регіональні особливості
приготування борщів; приготування
вареників в різних регіонах України.
Проекти середньої тривалості розробляються
терміном від тижня до одного місяця. Це
можуть бути такі: господарська основа
харчування українців (оформлення
альбому; українська писанка), практичне
виготовлення писанки, традиційний посуд
українців (альбом замальовок); каша як
обрядова страва (реферат). Довготривалі
проекти – це такі, виконання яких триває
кілька місяців. Прикладами довготривалих
проектів можуть бути: обряд приготування
«бабиної каші» (тематичний захід);
масляна (збір старовинних рецептів
страв); традиційна гостинність українців
(тематичний захід); Великдень, Різдво
(збір старовинних рецептів страв і
виробів з тіста). Учні не тільки
використовують свої знання і життєвий
досвід, а й вчаться висловлювати свої
думки, здійснювати розрахунки сировини,
підбір сировини щодо якості, собівартості.
Вони не тільки оволодівають основами
економічних знань, а й вчаться правильно
підбирати і використовувати потрібний
для виконання творчого проекту матеріал,
правильно обґрунтовувати свій задум,
що є досить важливим під час вивчення
технології приготування їжі. Підбираючи
сировину для розробки проекту в процесі
вивчення технології обробки продуктів,
учні замислюються над економічними
проблемами, більш повно дізнаються про
багатства рідного краю.
Головний підсумок проекту це результат,
продукт. Він може бути у вигляді
презентації, повідомлення, доповіді,
публікації на веб-сайті чи у блозі.
Інновації неможливі без використання
інформаційно-комунікаційні технології
(ІКТ). Поступово навчальні заклади у
майбутньому перейдуть на дистанційне
навчання. Я створила
свій блог, де постійно йде спілкування
між мною та учнями навчального закладу.
Однак замінити живе спілкування
викладача з учнем інформаційно-комунікаційні
технології не можуть і не повинні, навіть
зважаючи на їхній величезний позитивний
потенціал. Використання
інформаційно-комунікаційних технологій
у навчально-виховному процесі – це одна
з найновіших та актуальних проблем у
педагогіці. Система сучасної освіти
потребує постійного впровадження
інноваційних технологій в освітній
процес. Комп'ютерні технології покликані
стати невід'ємною частиною цілісного
освітнього процесу, значно підвищувати
його ефективність. Використання
на заняттях комп'ютера розширюють мої
можливості, учні із задоволенням працюють
на таких заняттях, активно включаються
у виконання завдань, так як технічні
засоби дозволяють включати в процес
навчання звук, дію, що підвищує інтерес
і увагу учнів. Проблема в іншому. Викладачі
не повинні займатися самодіяльністю,
це робота Міністерства освіти, створювати
нові навчальні програми, нові стандарти
для дистанційного навчання.
Впровадження ІКТ підвищують професійний
рівень викладача, мотивують учнів до
навчання, активізують пізнавальну
діяльність та підвищують якість засвоєння
програмного матеріалу.
Мої методичні розробки уроків з
предметів технологія приготування їжі,
устаткування підприємств харчування,
основ галузевої економіки та підприємництва
(проектні технології, інтегровані уроки,
урок – конференція).
Тема уроку: Чай: хімічний склад,
харчова цінність, класифікація, вимоги
до якості. Правила заварювання чаю,
різновиди подачі.
Мета уроку:
Ознайомити з технологією обробки чайного
листа, дослідити вплив чаю на організм
людини, визначити хімічні складові чаю
сформувати навички заварювання чаю, та
особливості приготування цього напою
в різних куточках світу.
Розвивати вміння працювати з різними
джерелами інформації, самостійно
здобувати знання і пояснити матеріал
іншим учням, розвивати комунікативні
здібності, сприяти вмінню аналізувати,
узагальнювати матеріал, виділяти
головне, обґрунтовувати відповідь та
робити висновки.
Виховувати пізнавальну активність
учнів, самостійність, працездатність,
любов до майбутньої професії. Формувати
розуміння відповідальності за наслідки
виробничої діяльності при приготуванні
страв та напоїв, виховувати позитивне
ставлення до необхідності економії
електричної, газової енергії, водних
ресурсів країни.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма уроку: інформаційно-пошуковий
проект.
Метод проведення: захист проекту
із залученням підготовчої роботи в
малих групах, метод «Уявного мікрофону»,
«Незакінчених речень».
Оснащення: комп’ютерна підтримка,
натуральні зразки чаю у асортименті,
самовар, електричні чайники, фільтр для
води, посуд для заварювання та подачі
чаю (традиційний та для японської чайної
церемонії), циновки, скатертини, серветки
тощо.
Технологічні картки, інформаційний
матеріал (таблиці, схеми, висновки
пошуково-творчих груп тощо)
Хід уроку:
Картка оцінювання
малих груп
Тема навчальної програми: Особливості
харчування народів світ
Тема уроку: Харчування
американців, італійців, японців.
Мета уроку:
Ознайомити з особливостями приготування
національних страв різних народів
світу, дослідити вплив глобалізації на
традиційну народну кухню та збереження
самобутності національної кухні.
Розвивати вміння працювати з різними
джерелами інформації, самостійно
здобувати знання і пояснювати матеріал
іншим учням, розвивати комунікативні
здібності, сприяти вмінню аналізувати,
узагальнювати матеріал, виділяти
головне, обґрунтовувати відповідь та
зробити висновки.
Виховувати пізнавальну активність
учнів, самостійність, працездатність,
любов до своєї професії, виховувати
звичку здорового харчування. Формувати
розуміння відповідальності за наслідки
виробничої діяльності при приготуванні
страв та напоїв, виховувати позитивне
ставлення до необхідності економії
електричної, газової енергії, водних
ресурсів країни.
Тип уроку: засвоєння нових знань.
Форма уроку: інформаційно-пошуковий
проект.
Метод проведення: захист проекту
із залученням підготовчої роботи в
малих групах, метод «Уявного мікрофону»,
«Незакінчених речень».
Оснащення: комп’ютерна
підтримка, натуральні зразки страв у
асортименті, скатертини, серветки,
циновки тощо. Технологічні картки,
інформаційний матеріал (таблиці, схеми,
висновки пошуково-творчих груп тощо)
Хід уроку:
1. Організаційний момент;
2. Повідомлення теми, мети уроку, мотивація;
3. Оголошення мети проекту;
4. Презентація та захист частин проекту;
5. Узагальнення та систематизація знань;
6. Оцінювання роботи у групах;
7. Домашнє завдання.
Тема
уроку.
Гарячі та холодні напої.
Сервірування столу для подачі
напоїв.
Мета уроку:
навчальна: сформувати в
учнів знання про історію та технологію
приготування напоїв;
розвиваюча: сформувати навички
самостійного пошуку інформації та
роботи з додатковими
джерелами, систематизації та аналізування
навчального матеріалу; формування
уваги, спостережливості, розвитку вміння
працювати в групі,
«підпорядковувати» власні інтереси
досягненню загальної мети;
Вид уроку:
презентація.
Матеріально-технічне
забезпечення: плита,
самовар, чайник, кавоварка,
турка, кавовий та чайний сервізи,
сервіз для холодних напоїв, прибори.
Дидактичне
забезпечення:
завдання
для груп.
Дидактична структура заняття.
І. Підготовчий етап
Для проведення даного уроку учням на
попередньому занятті повідомляють тему
майбутнього уроку та умови і правила,
які будуть діяти на цьому уроці;
ділять учнів на групи (кожна
група формується із 3 — 4 учнів
різного рівня підготовки); кожна група
отримує індивідуальне завдання.
1. Історія
походження напою. Види напоїв.
Способи приготування, правила подавання.
Сервіровка столу при подачі напоїв.
2. Приготувати і подати напій.
1. Група: Чай.
2. Група:
Кава.
3. Група: Какао.
4. Група: Узвар.
Учні кожної групи виконують пошукову
та дослідницьку частини завдань в
позаурочний час. Кожен з членів групи
виконує своє індивідуальне завдання,
яке є складовою частиною
завдання групи. Після отримання
власного завдання кожен
учень працює самостійно – добирає
потрібний матеріал, обмірковує форму
подачі матеріалу. Перед початком уроку
чергові готують столи, посуд, обладнання.
Стільці ставлять по колу
для глядачів, а в середині – два
столи для презентації. Кожна група буде
по черзі виступати та презентувати свій
напій, а всі інші повинні спостерігати,
аналізувати та запам'ятовувати. При
цьому буде враховуватись форма
презентації, якість поданого матеріалу,
організованість, вміння працювати в
команді.
II.
Презентація
На початку уроку обирається експертна
група (по одному учаснику від кожної
команди). Дії експертів полягають у
тому, що в кінці уроку вони будуть спільно
заповнювати оцінювальний лист та
виставляти остаточну оцінку команді.
При проведенні презентації група має
вільно володіти матеріалом. Кожен з
учнів бере безпосередню
участь у роботі групи. Всі практичні
дії повинні супроводжуватись поясненнями.
Хід презентації.
ІІІ. Обговорення та аналіз презентацій
Кожній групі пропонується проаналізувати
та обговорити позитивні і негативні
моменти своєї роботи та роботи інших
груп, поміркувати над шляхами удосконалення
роботи групи в майбутньому.
Питання для обговорення:
1. Яка група, на вашу думку, найбільш
повно та цікаво розкрила питання про
історію виникнення напою (кожна команда
оцінює роботу інших команд).
Обговорення виконаної
роботи груп сприяє розвитку позитивної
мотивації до подальшого
навчання; виявленню та оцінюванню
рівня розуміння матеріалу,
переваг та недоліків навчання;
вчить висловлювати власні
враження, думки (тобто розвивати
особистісні якості та здібності щодо
узагальнення, аналізу
навчального матеріалу); налагодженню
позитивного зворотного
зв'язку, який спонукає учнів
на подальше підвищення творчої
активності.
IV.
Підведення
підсумків.
Кожна група отримує
загальну оцінку,
яка розраховується як середнє
арифметичне від оцінок усіх членів
групи. Результати оцінювання заносяться
в оцінювальний лист (табл. 2)
У проведенні таких уроків вноситься
елемент гри, що так подобається
учням. При цьому використання
методики навчання малими групами
активно практикує навички співробітництва,
міжособистісного спілкування,
коли учні вчаться виробляти
спільні думки, вирішувати
розбіжності, слухати один одного.
Ця методика допомагає
залучити всіх учнів (у тому числі
і пасивних) у навчальний процес.
Таблиця 2.
Одним із видів інноваційних
технологій є проведення
уроку – конференції. Я при викладанні
предмету технологія
приготування їжі з основами товарознавства,
пропоную учням самостійно
обирати тему доповіді.
Вони виконують невелике
дослідження та готуються до виступу.
Учні заздалегідь знають
про конференцію, що відбудеться, окремим
зацікавленим учням пропоную
на вибір взяти тему для повідомлення
або доповіді. Інші учні формулюють
питання, готуються до обговорення.
Доповідач консультується зі
мною за темою свого виступу. Виступають
декілька доповідачів. На їх виступ
відводиться не більше 10 хвилин, після
чого учасники конференції ставлять
доповідачам запитання, роблять критичні
зауваження та доповнення. Наприкінці
конференції я підбиваю
підсумки, роблю узагальнення,
оцінюю роботу доповідачів
та активних учасників конференції. Як
приклад, я в надаю таку інформацію у
своїй роботі, по темі:
«Кава - хімічний склад, харчова цінність,
класифікація, вимоги до якості. Технологія
приготування, способи подачі».
Тема програми: Приготування
солодких страв і напоїв
Тема уроку:
Кава – хімічний склад, харчова цінність,
класифікація, вимоги до якості. Технологія
приготування, способи подачі.
Мета уроку:
поглибити, систематизувати
та закріпити знання, про напій відомий
людству з давніх часів – каву, про її
хімічний склад, будову, біологічну
цінність, цілющі властивості, її вплив
на здоров’я людини. Вивчити способи
приготування і відпуску кави. Урок
проводиться з метою вивчення нових
оригінальних способів приготування і
відпуску кави і кавових напоїв,та
формування вміння застосовувати набуті
знання на практиці;
розвивати пізнавальну
активність та самостійність шляхом
залучення учнів до пошукової діяльності,
розвивати логічне мислення,творчу
активність, вміння самостійно отримувати
знання та аналізувати їх,робити висновки,
вміння застосовувати набуті знання на
практиці;
виховувати відповідальність, колективізм,
вміння проявляти ініціативу, відповідальне
ставлення до професії.
Тип уроку: урок
засвоєння нових знань.
Вид уроку: урок-конференція
Дидактичне забезпечення:
плакати, доповіді
учнів, таблиці хімічного складу кави,
технологічні картки, картки-завдання,
опорні конспекти.
Матеріально технічне
забезпечення: натуральні
зразки кави, посуд для подавання кави,
слайди створені у програмі Power Point
«Варіанти подачі кави».
Міжпредметні зв’язки:
організація виробництва
та обслуговування, виробниче навчання,
санітарія і гігієна виробництва,
устаткування підприємств харчування,
хімія, історія.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Перевірка готовності учнів до уроку.
ІІ. Актуалізація опорних
знань учнів по темі. Приготування
солодких страв і напоїв
З метою повторення раніше вивченої теми
викладач пропонує учням відповісти на
усні запитання.
Фронтальне опитування
учнів:
1. Які види напоїв знаєте?
2. Які напої відносять до гарячих?
3. Які види посуду використовують для
відпуску гарячих напоїв?
4. Які речовини мають тонізуючі
властивості?
5. В якому цеху готують гарячі напої?
6. Поясніть чому такі напої як чай і кава
не підлягають тривалому зберіганню і
повторному розігріванню?
7. Яка температура подачі гарячих напоїв?
ІІІ. Мотивація проведення уроку -
конференції.
Урок розпочинаю із вислову: Більше
упевненості в собі — і тоді ви неодмінно
досягнете успіху!
На сьогоднішньому уроці ви зможете
творчо проявити себе та продемонструвати
свої самостійно здобуті знання.
На дошці розміщені плакати
з різними висловами про каву.
Викладач повідомляє учням
про те, що кава це тонізуючий напій, який
в малих дозах корисний, а у великих ні,
про те що приготувати смачний і поживний
напій може лише та людина, яка досконало
знає всі корисні та поживні властивості
кави, володіє секретами її заварювання,
вміло підбирає посуд, та способи подачі
цього напою.
ІV. Повідомлення теми програми, теми
і мети уроку.
- Учням повідомляється
тема і мета уроку.
- Учням повідомляється
план уроку:
V. Формування нових знань.
Учні поділені на 4 групи,
вони попередньо отримали завдання,
провели пошукову роботу і підготували
доповіді.
Питання для закріплення матеріалу.
1. Речовина, яка має збуджуючу дію на
організм.
2. Речовини, які зумовлюють смак і аромат
кави.
3. Назвіть терміни зберігання
сирої кави.
4. Які процеси проходять в
зернах кави при зберіганні?
5. Яка речовина є основою дубильних
речовин?
6. Як змінюється зерно кави
при обсмажуванні?
Питання для закріплення матеріалу.
1. За якими ознаками класифікують каву?
2. Від чого залежить назва кави?
3. Як поділяють каву за технологією
виготовлення?
4. За рахунок чого змінюється колір кави
при обсмажуванні?
5. Які сорти кави використовують для
виготовлення розчинної кави?
6. Які існують види кавових напої?
Для закріплення нового матеріалу
учням даються усні запитання.
VІ. Узагальнення та систематизація
знань.
Для конкретизування здобутих знань та
формування в учнів практичних навичок
і умінь викладач пропонує учням з
використанням опорного конспекту та
збірника рецептур заповнити таблицю
«Особливості приготування кави»
Викладач роздає учням пакет завдань у
двох варіантах пояснює послідовність
його виконання.
VIІ Підведення підсумків уроку.
Підведення підсумків уроку
викладач починає із самооцінки учнів,
далі коментує роботу делегацій з точки
зору навчальних досягнень, питань
організації діяльності учнів у групах.
Робляться висновки про проведення
уроку. Викладач перевіряє правильність
виконання завдань учнями.
Повідомлення та обґрунтування оцінок.
VІІІ Домашнє завдання.
Опрацювати матеріал за підручником
М.С.Косовенко «Технологія приготування
їжі»(с. 219-223).
Скласти технологічні схеми
приготування кави чорної, кави по -
французьки, кави по - віденськи.
Тема начальної програми: Устаткування
для смаження їжі.
Тема уроку: Мікрохвильова піч –
будова, принцип дії, правила експлуатації.
Мета уроку:
Вивчити призначення,
будову, принцип дії, безпечні правила
експлуатації НВЧ апаратів;
навчитись вирішувати проблемні ситуації,
які можуть виникати під час експлуатації
устаткування; дослідити вплив
мікрохвильового випромінювання на
організм людини.
Розвивати в учнів пізнавальну активність,
увагу та спостережливість, пам’ять та
активне мислення; удосконалювати навички
роботи з комп’ютером у різних програмах,
роботі в мережі Intrnet; самостійно здобувати
знання та пояснити матеріал іншим учням,
розвивати комунікативні здібності,
сприяти вмінню аналізувати, узагальнювати
матеріал, виділяти головне, обґрунтовувати
відповіді та робити висновки.
Виховувати доброзичливість, вимогливість,
чесність і правдивість. Любов до
майбутньої професії,
дбайливе ставлення до устаткування,
раціональне використання електроенергії,
природних ресурсів.
Тип уроку: урок формування знань,
умінь, навичок.
Методи та прийоми: захист презентації
роботи в малих групах, методи «Уявного
мікрофона», «Незакінчених речень»,
«Знайди вихід з ситуації», «Асоціативний
кущ», практична робота.
Форма уроку: урок – захист проекту.
Матеріально –технічне
забезпечення уроку:
- технічні засоби навчання: мультимедійний
проектор, комп’ютер, зразки теплових
апаратів;
- дидактичне забезпечення: презентації
PowerPoint, каталоги устаткування
підприємств харчування, відеофільми
про мікрохвильові печі, кольорові
ілюстрації, схеми
Міжпредметні зв'язки.
Технологія приготування їжі. Тема:
Приготування гарячих страв.
Охорона праці. Тема: Техніка безпеки
при роботі в гарячому цеху.
Санітарія та гігієна виробництва. Тема:
Санітарно-гігієнічні вимоги при роботі
в гарячому цеху.
Організація виробництва та обслуговування.
Тема: Організація роботи соусного
відділення гарячого цеха.
Виробниче
навчання. Тема: Приготування гарячих
страв з м’яса.
Хід уроку
1. Організаційний момент.
Викладач вітається, перевіряє готовність
учнів, аудиторії та технічних засобів
до уроку.
2. Мотиваційний етап.
Оголошення теми, мети уроку, мотивація,
визначення завдань уроку.
3. Актуалізація опорних знань.
Метод «Уявного мікрофона»,
проводиться опитування учнів.
1. До якого устаткування за принципом
роботи відносяться грилі?
2. Як визначають готовність продуктів
у грилі?
3. Яке призначення грилів ?
4. Що є джерелом нагрівання у грилів?
5. Що є характерною властивістю
інфрачервоного нагрівання в грилях?
6. Як поділяються грилі залежно від
конструктивних особливостей?
7. Які недоліки та переваги мають контактні
грилі?
8. У чому полягає принцип дії грилів?
Методом «Незакінчених речень» учні
повторюють будову гриля.
1. Нерухомою частиною гриля, на якій
кріпляться всі вузли, є …
2. Французьке слово, що дало назву
устаткуванню …
3. Грилі, що призначені для смаження
шаурми …
4. Для стікання жиру грилі мають …
5. Над кварцовими нагрівниками гриля
знаходиться …
6. Для видалення пари гриль забезпечений
…
7. Джерело випромінювання у грилі …
8. Для безпечної роботи гриль має …
4.
Мотивація навчальної діяльності учнів.
Вивчення даної теми допоможе учням, як
майбутнім фахівцям, відійти від стандартів
при приготуванні їжі, шукати сучасне
обладнання, яке дає можливість отримувати
нові харчові продукти підвищеної якості.
За мікрохвильовою технікою велике
майбутнє.
Учні уважно слухають
викладача, дають відповідь на питання.
5.
Презентація теми та плану уроку.
Епіграф:
Не кожен стане письменником,
актором, але майстром своєї справи
повинен стати кожен.
В.Сухомлинський
План уроку
1.
Історія винаходу мікрохвильових печей,
переваги над традиційним способами
приготування.
2.
Будова мікрохвильових печей.
3.
Принцип роботи НВЧ апаратів та особливі
вимоги до посуду.
4. Безпечні правила експлуатації
мікрохвильових печей.
5.
Вплив НВЧ випромінювання на організм
людини.
6. Сприйняття та
засвоєння учнями нового матеріалу.
Вивчення нового матеріалу проводиться
у формі лекції з елементами евристичної
бесіди, використанням презентацій,
вирішенням проблемних виробничих
ситуацій.
Учні під час уроку складають опорний
конспект у зошиті.
Викладач розповідає про історію
винаходу НВЧ апаратів, призначення,
функціональні можливості, переваги
мікрохвильових печей.
Учні уважно слухають презентацію та
коментарі викладача.
7. Учні першої групи презентують
дослідження будови мікрохвильових
печей, особливості покриття внутрішньої
камери та різновиди панелей управління.
Висновок: внутрішня будова у всіх
мікрохвильових печей однакова, магнетрон
забезпечує мікрохвильовий нагрів, а
металева антена спрямовує її до камери.
Найкращий матеріал для камери – це
біокераміка. Дверцята мають чотири
спеціальні шари, які віддзеркалюють
хвилі в камеру та ущільнювач. Кнопкова
панель надійна, але для складних завдань
краще вибрати сенсорну систему керування.
8. Учні другої групи презентують
дослідження принципу роботи мікрохвильової
печі в різних режимах роботи та підбирають
посуд для НВЧ апаратів.
Висновок: електромагнітна енергія
примушує молекули їжі швидко коливатися
- це спричиняє їх тертя з утворенням
тепла, яке і доводить продукт до
готовності. Променева енергія нагрівального
елемента випаровує вологу на поверхні
продукту під дією високої температури,
утворюється підсмажена кірочка й продукт
доводиться до готовності.
Посуд для мікрохвильових
печей підійде звичайний, крім металевого.
Найкраще використовувати посуд з
вогнетривкого матеріалу зі спеціальним
маркуванням.
9. Учні третьої групи презентують
результати дослідження безпечних правил
експлуатації НВЧ апаратів.
Висновок: не використовувати
металевий посуд, не вмикати пусту піч,
не варити яйця, перед розігріванням
потрібно відкривати герметичний посуд,
не експериментувати зі сторонніми
предметами.
10. Учні четвертої групи дослідили
вплив електромагнітного випромінювання
на організм людини.
Висновок: електромагнітне
випромінювання негативно впливає на
організм людини, може
викликати утворення злоякісних клітин,
а їжа яку готували таким чином руйнує
клітини організму. При роботі такого
обладнання небезпечно знаходитися
поряд, особливо вагітним жінкам та
дітям.
11.
Закріплення
нового матеріалу.
Викладач
проводить закріплення
нових
знань
після
кожного пункту плана (метод фронтального
опитування).
1. Хто перший відкрив нові властивості
мікрохвильового випромінювання?
2. Які переваги мікрохвильових печей
над традиційними способами приготування
їжі?
3. У скільки разів швидше розморожуються
продукти порівняно з повітряним способом?
4. Який пристрій перетворює
електричну енергію у НВЧ апаратах на
мікрохвилі?
5. Для чого в мікрохвильових печах
встановлено вентилятор?
6. Як забезпечується рівномірне нагрівання
продукту під час обробки в мікрохвильових
печах?
7. Який посуд не можна
використовувати у НВЧ апараті і чому?
8. За рахунок чого утворюється
підсмажена кірочка?
9. Чи є різниця між
обробленими продуктами мікрохвилями
та ІЧ-випромінюванням?
10. Який посуд не можна
використовувати у НВЧ апараті?
11.
Чи
можна
вмикати
не завантажений НВЧ
апарат?
12. Чому при експлуатації мікрохвильової
печі апарат не вмикається?
13. Які не доліки мають НВЧ
апарати?
14. Як впливає на електромагнітне
випромінювання на організм людини?
15. Що ви чули про «молекулярне гниття»?
Учні
відповідають
на поставлені
запитання.
12. Викладач пропонує учням
провести практичні дослідження та
зробити висновки.
Дослід № 1. В мікрохвильову піч
завантажують бутерброд посипаний тертим
сиром. Вмикають НВЧ апарат та
виставляють час обробки 1 хвилину.
Викладач: З якою метою перед запіканням
вироби посипають сиром, змащують яйцем,
сметаною, майонезом? Учні відповідають
на запитання.
Висновок: Продукти, оброблені в НВЧ
апараті в режимі мікрохвиль не мають
рум’яної кірочки.
Дослід № 2. Викладач пропонує учням
вибрати посуд, який можна використовувати
у НВЧ апаратах.
Проводиться дослід - ставиться у піч
склянка з водою та пустий посуд на 1 хв.
Висновок: Якщо посуд під час обробки
в НВЧ апараті не нагрівся – його можна
використовувати для приготування їжі.
13.Вирішення
проблемних ситуацій під час роботи
мікрохвильової печі.
Учні
шукають причини та шляхи вирішення
проблемних ситуацій. (Додаток №1);
14.
Дебрифінг уроку.
Повернення до проблемного питання
уроку: Мікрохвильова піч – це благо
цивілізаціі, чи ще одна проблема людства?
1. Що нового дізналися під
час вивчення нового матеріалу?
2. Що з
вивченого візьмете для себе в професійне
життя?
3.Чи всі
очікування від уроку здійснилися?
Учні дають відповіді на
питання.
15.
Оцінювання роботи.
Кожній групі пропонується проаналізувати
та обговорити позитивні та негативні
моменти своєї роботи та роботи інших
груп, поміркувати над шляхами удосконалення
роботи групи в майбутньому.
Викладач
оцінює роботу учнів на уроці, порівнює
їх з оцінками спікерів, коментує та
оголошує підсумкові бали.
16. Домашнє завдання.
Вивчити будову мікрохвильової печі,
принцип роботи у різних режимах та
безпечні правила експлуатації НВЧ
апаратів.
Зробити висновки про безпечність
користування мікрохвильовими печами,
відокремити міфи від реального впливу
мікрохвиль на організм людини.
* Випереджальне завдання: Вивчити будову
індукційних плит та знайти принципові
відмінності індукційних плит від
традиційних.
** Зробити презентацію по темі :
Переваги та недоліки індукційних плит.
Додаток № 1
Можливі проблемні ситуації під час
експлуатації НВЧ апаратів
Додаток № 2
Картка оцінювання малих груп
Позначки: ○ (працював) #(добре
працював) * ( активно працював)
Мій досвід показав, що
впровадження проектних технологій дає
можливість поглибити знання з теми,
вміло пов’язати урок з такими предметами
як санітарія та гігієна виробництва,
організація виробництва та обслуговування,
облік, калькуляція та звітність. Посилює
інтерес до даної теми, націлює учнів на
додаткове вивчення навчального матеріалу.
Завдяки методу проектних технологій
учні самостійно додатково опрацюють
значну кількість матеріалу, що розширює
їх кругозір з технології приготування
страв та борошняних кондитерських
виробів. Після таких занять учні виходять
з аудиторії сповнені зацікавленості,
готові робити власні відкриття, навчатися
самостійно, нести відповідальність за
свою освіту. Проте
є певні складнощі, зокрема, підготовка
таких уроків потребує значної кількості
часу та створення відповідних умов. Але
такі уроки дають можливість для творчого
росту викладача та учня,
створює умови практичного застосування
знань, навичок та вмінь і надати можливість
учням побачити результати своєї роботи.
Інтегровані уроки активізують творчість
учнів. Учбовий матеріал
краще засвоюється, якість знань
підвищується, учні навчаються самостійно
працювати з додатковою літературою,
схемами, таблицями.
Інтегровані уроки суттєво відрізняються
від традиційних, тому що вони містять
різні елементи змісту уроку. Інтегровані
більш емоційні, творчі, цікаві, мають
спільну мету для викладача та учня,
обов`язково спрямовані на досягнення
кінцевого результату. Інтегровані уроки
бувають в межах одного предмета, кількох
предметів або мати основний інтегрований
курс. Викладач по-іншому сприймає свій
предмет і усвідомлює його перетворення,
об`єднання з іншими предметами. Але
потрібно мати бажання викладача до
самоосвіти. Цікавитися змістом програм
із суміжних предметів, мати досвід в
реалізації зв'язків між предметами.
Інтегроване навчання цікаве і для
теоретичного навчання, і для практичного.
Я додаю матеріали свого інтегрованого
урок, він об'єднує блоки знань із різних
навчальних предметів, таких як технологія
приготування їжі та основи галузевої
економіки.
На уроці «Якість та система якості
продукції. Якість сировини та показники
якості у громадському харчуванні»
надається поняття якості з предмету
«Основи галузевої економіки та
підприємництва» є загальним для будь
– якої продукції. Під час викладання
предмету «Технологія приготування їжі»
це загальне поняття якості трансформується
у якість харчових продуктів та методів
досягнення якісних результатів у роботі
кухаря.
Активізується пізнавальна діяльність
учнів на етапі підготовки до такого
уроку (пошук теоретичних відомостей,
їх доведення, інформаційні та реферативні
повідомлення, всебічне застосування
тощо). Інтегровані заняття встановлюють
міцні зв'язки між навчальними дисциплінами,
вносять сучасність у традиційну систему
навчання, допомагають учням зрозуміти
важливість навчання. Я надаю, як приклад,
інтегрований урок з технології
приготування їжі з основами товарознавства
та основ галузевої економіки та
підприємництва.
План інтегрованого уроку з теми
«Якість сировини та показники якості
у громадському харчуванні. Якість та
система якості продукції»
Група за професією «кухар; кондитер»
Тема уроку: Якість та система
якості продукції (основи галузевої
економіки та підприємництва). Якість
сировини та показники якості у громадському
харчуванні (технологія приготування
їжі)
Мета інтеграції уроків:
шляхом
узагальнення знань з основ галузевої
економіки та підприємництва і технології
приготування їжі визначити якість
продукції як одну із складових
професіоналізму майбутніх працівників.
Мета
уроку з основи галузевої економіки та
підприємництва (ОГЄ та П):
Епіграф:
Якість – це саме ті двері, які дозволяють
підприємству потрапити у ринок
Ян Шваб
Мета
уроку з технології приготування їжі
(ТПЇ):
Епіграф:
Гарний
кухар лікаря вартий М.Горький
Хід уроку
Конспект інтегрованого уроку
«Якість сировини та показники якості
у громадському харчуванні. Якість та
система якості продукції»
І. Організаційний момент
Викладач технології
приготування їжі:
Добрий день, я рада вас бачити.
Викладач основ галузевої
економіки та підприємництва:
Добрий день, мої вам вітання. У нас
сьогодні незвичайний урок, перед вами
два викладача, позаду гості, а попереду
багато роботи. Але ми сподіваємося, що
два уроки будуть цікавими, тому і
промайнуть, як комаха пролетить. Мудрим
ніхто не вродився, а навчився.
ІІ. Пояснення інтеграції тем уроку
учням, оголошення теми, мети, епіграфу
та завдань уроку
Викладач технології
приготування їжі:
На дошці перед вами дві теми уроку:
«Якість та система якості продукції»
- тема з предмету «Основи галузевої
економіки та «Якість сировини та
показники якості у громадському
харчуванні» - тема з технології
приготування їжі.
Викладач основ галузевої
економіки та підприємництва:
Мабуть ви помітили, що у змісті тем
уроку є спільне ключове поняття -
«якість», тому і виникла ідея проведення
об’єднаного або інтегрованого уроку
з основ галузевої економіки та
підприємництва та технології приготування
їжі.
Викладач технології
приготування їжі:
Навчаючись у нашому центрі, ви повинні
оволодіти знаннями та навичками як
спеціалісти кухарської справи…
Викладач основ галузевої
економіки та підприємництва:
…і одночасно пристосувати свою професію
до ринкових умов і отримати економічний
сенс від своїх вмінь та навичок. Ми
працюємо два уроки без перерви,
інформаційне навантаження буде досить
великим, тому особливі вимоги до
конспекту. Ви пишете на подвійних
листках. З лівого боку – матеріал з
основ галузевої економіки та підприємництва,
з правого боку - з технології приготування
їжі.
Викладач технології
приготування їжі:
Протягом пари ми з вами будемо працювати
індивідуально, в парах і командно. На
попередньому уроці з технології
приготування їжі ми визначили капітанів
методом «Капітан збери команду», а
капітанів визначили ми з вами. Тема
уроку є важливою для вас як для
спеціалістів, тому засвоїти її треба
на гарну оцінку і у нас з колегою є
сподівання, що ви цю оцінку отримаєте.
Яким чином ви можете це здійснити?
Викладач основ галузевої
економіки та підприємництва:
У вас на партах є бланки самооцінювання
з позначеними етапами уроків та критеріями
(додаток № 1). Протягом уроку ви працюєте
з цими бланками та виставляєте бали,
виконуючи те чи інше завдання уроку.
Працюєте з бланками об’єктивно, тому
що вашу оцінку буде оголошено наприкінці
уроку та порівняно з реальними результатами
вашої роботи.
Викладач технології
приготування їжі:
Запишіть дві теми уроку на лівій і правій
сторонах зошита.
Викладач основ галузевої
економіки та підприємництва:
У сучасному світі успіх, становище
будь-якої фірми на ринку товарів та
послуг визначається рівнем
конкурентоспроможності. У свою чергу,
конкурентоспроможність пов’язана з
двома показниками: рівнем цін та рівнем
якості продукції, причому другий чинник
–якість - поступово виходить на перше
місце. Продуктивність праці, економія
ресурсів усіх видів і поступаються
місцем якості продукції. Як говорив Ян
Шваб: «Якість – це саме ті двері, які
дозволяють підприємству потрапити у
ринок», а вам допоможе знайти власне
місце на ринку праці.
Викладач технології
приготування їжі: :
Як майбутні професіонали, ви будете
відповідати за здоров’я нації. Якісні
продукти харчування є запорукою нашого
добробуту, якісна їжа та здоров’я - це
поняття невід’ємні, будь який роботодавець
буде цінувати такого спеціаліста, який
добре володіє такими показниками у
роботі як швидкість та якість. Німецька
мудрість стверджує: «Якщо кухарі сумлінно
виконують свою роботу, то лікарям не
залишається нічого іншого, як стати
кухарями»; Максим Горький писав: «Гарний
кухар лікаря вартий».
Викладач основ галузевої
економіки та підприємництва:
Я сподіваюсь, що ви зрозуміли, якими
важливими є ці дві теми, тому до уроку
ми ставимо досить вагомі завдання:
1.
Чому навчаємося на цьому уроці з основ
галузевої економіки та підприємництва?
2.
Пояснити, що таке якість і які основні
ознаки відповідають якості товару.
3.
Розрізняти показники якості.
4.
Характеризувати методики визначення
якості продукції.
5.
Визначити місце стандартизації та
сертифікації у забезпеченні якості
товарів.
6.
Розтлумачити поняття «рівень якості».
7.
Порівняти основні види стандартів.
8.
Визначити роль якості продукції у
ринкових умовах.
Проблемне питання уроку:
якість – це додаткові витрати чи
прибуток? Чи допомагає це поняття
отримати прибутки, підкорити ринок?
Завдання уроку з технології приготування
їжі:
1.
Визначити особливі вимоги до якості
харчових продуктів;
2.
Вивчити показники якості харчових
продуктів та основні методи визначення
якості продукції;
3.
Оволодіти навиками органолептичного
методу визначення якості продукції;
4.
Розрізняти якісні і неякісні харчові
продукти;
5.
Навчити елементам управління якості
продукції.
Проблемне питання уроку з
технології приготування їжі: як
забезпечити якість харчових продуктів
на усіх етапах виробництва?
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
Поняття «якість» знайти у
законі України «Про захист прав
споживачів»
(Якість – категорія, відображає сукупність
показників продукції, що зумовлюють
ступінь її придатності задовольняти
потреби людини відповідно до свого
призначення). А економіка – це наука
про більш повне задоволення потреб
через раціональне використання ресурсів.
Знайдіть ключові поняття, які є в цьому
визначенні.
Завдання для роботи в
групах. Капітан отримує
пакунок. Ваша команда визначає товар у
пакунку, встановлює його призначення,
тобто для чого існує цей товар, та
перевіряє чи відповідає він цьому
призначенню.
Робота в групі із пакунками
з визначення придатності (додаток № 2)
Але вимог до товару набагато більше і
це вже наступна частина уроку. Шановна
колего! А чи співпадає загальне визначення
якості товарів із поняттям якості у
громадському харчуванні?
Викладач технології
приготування їжі: Для
того, щоб визначити поняття якості
харчового продукту, спільне та відмінне
із загальним поняттям якості, звернемось
до Закону України "Про якість та
безпеку харчових продуктів і продовольчої
сировини». У вас на партах є цей закон,
знайдіть у ньому визначення якості
харчових продуктів.
(Якість харчового продукту визначається
як сукупність властивостей харчового
продукту, що визначає його здатність
забезпечувати потреби організму людини
в речовинах, безпеку для її здоров'я,
стабільність складу і споживчих
властивостей протягом строку придатності
до споживання).
Викладач технології
приготування їжі: Яка
відмінність якості харчових продуктів
від загального поняття якості товару,
яке ви вивчили з основ галузевої
економіки? Визначте, відмінності та
спільні риси у цьому визначенні щодо
якості.
Виступ учня:
Спільним у визначені якості та якості
харчових продуктів є необхідність
товарів забезпечувати потреби споживачів.
Виступ учня
: Відмінним у цих визначеннях є те, що
продукти харчування повинні бути
безпечні для здоров’я і мають термін
придатності.
Викладач технології
приготування їжі: Як
професіонали, ми, кухарі є відповідальними
за здоров’я споживачів і тому до якості
харчових продуктів повинні ставитись
відповідально. Ми визначили загальне
поняття якості з основ галузевої
економіки та поняття якості харчових
продуктів з технології приготування
їжі. Будь ласка, зробіть запис у зошиті.
Робота в парах.
Викладач основ галузевої
економіки та підприємництва:
Ми роз`яснили поняття «якість» з позиції
відповідності призначення товару щодо
наших потреб, але нам цього замало. Ми
хотіли б не просто використовувати
товари за призначенням, а користуватись
товарами зручно, довго, з користю для
власного здоров’я. Ми вимагаємо від
товарів естетичності. В умовах
конкурентного середовища товаровиробники
пропонують додаткові показники якості.
Настала черга щодо наступного етапу
уроку, ми повинні навчитись розрізняти
показники якості. Візьміться за руки
один з одним по двоє. Ви утворили пари
і кожна пара отримує таблицю «Класифікація
показників якості товарів». Це змістовний
матеріал, з яким ви працюєте. А ще вам
надається картка – завдання (додаток
№ 3)
А зараз перевіримо, чи
правильно ви виконали завдання. Порахуйте
у картці ваші досягнення у парі і занесіть
їх до бланку оцінювання. Якщо проти
вашого імені тільки 2 відповіді, – 0
балів, якщо 4, - 1 бал, 7 -2 бали.
Викладач технології
приготування їжі: Як
часто ми купуємо товар і вважаємо його
якісним доти, доки не почали користуватися.
Визначення якості є однією з важливих
проблем на ринку сучасних товарів. Для
визначення якості товарів існує ряд
методів і наступна частина уроку
присвячена саме вивченню основних
методів для визначення якості харчових
товарів. Існують такі методи визначення
якості продукції.
Методи визначення якості продукції
Розповідь викладача основ
галузевої економіки та підприємництва.
Учні уважно слухають розповідь та
складають у зошитах перелік методів
визначення якості товарів.
Викладач основ галузевої
економіки та підприємництва:
Шановна колего! Який метод оцінки
товарів, як спеціаліст з технології
приготування їжі, ви вважаєте найбільш
придатним до харчових технологій?
Викладач технології
приготування їжі:
Одним із розповсюджених методів, яким
володіють всі кухарі світу, є органолептичний
метод. Я вам нагадаю, що органолептичний
метод базується на наслідках сприйняття
органами відчуттів людини. Цей метод
має як свої переваги так і недоліки.
Органолептичний аналіз дозволяє швидко
і просто оцінити якість сировини,
напівфабрикатів і кулінарної продукції,
виявити порушення рецептури,технології
виробництва та оформлення страв, що, у
свою чергу, дає можливість оперативно
вжити заходів стосовно усунення виявлених
помилок. Серед недоліків цього методу
– суб’єктивність і необхідність досвіду
працівника. Тож більш детально про цей
метод.
Завдання для учнів:
прослухайте розповідь та складіть
конспект «Основні показники органолептичного
методу».
Розповідь
викладача технології
приготування їжі: При
проведенні органолептичного аналізу
якість кулінарної продукції оцінюють,як
правило,за такими показниками: зовнішнім
виглядом (у т.ч. за кольором),
консистенцією,запахом і смаком. Зовнішній
вигляд виробу – це загальне зорове
сприйняття, має в кулінарній практиці
вирішальне фізіологічне і психологічне
значення. Інколи тільки за зовнішнім
виглядом у нас виникає чи зникає бажання
покуштувати продукцію. Часто для
відповіді на запитання про придатність
виробу в їжу достатньо визначити його
запах. Запах – відчуття, що виникає при
збудженні нюхових рецепторів. У харчовій
технології поняття запах застосовується
у трьох видах: власне запах, аромат і
букет. Запах - це загальне сприйняття
харчових продуктів, аромат – природний
привабливий запах, властивий первинній
сировині (фруктам, молоку,спеціям) і
букет – запах, що формується в процесі
технологічної переробки продукту під
впливом складних хімічних перетворень.
Одним з важливих показників якості
виробів є їхня консистенція. Це поняття
містить у собі характеристику агрегатного
стану: консистенція рідка чи тверда;
ступені однорідності (однорідна,
неоднорідна); механічні властивості
(еластична, пружна, пластична).
Консистенція визначається
оглядово або за допомогою органів
дотику. Найважливішим показником якості
кулінарної продукції є смак. Смак - це
відчуття, що виникає при збудженні
смакових рецепторів, визначається
якісно (солодкий, солоний, кислий, гіркий)
і кількісно (інтенсивність смаку –
малосольний, середньосолоний, сильно
солоний). Як ви вважаєте, чи впливають
на точність аналізу зовнішні фактори,
що може вплинути на визначення кольору
запаху, смаку продукції ?
Відповідь учня:
На мою думку, приміщення, в якому
відбувається контроль продукції, повинно
не містити того, щоб заважало контролю
і аналізу.
Викладач технології
приготування їжі:
Приміщення, де проводиться органолептична
оцінка виробів, має бути добре й рівномірно
освітленим. Освітлення повинне бути
природним,тому що штучне світло може
змінити натуральне забарвлення продукту.
У приміщення не повинні проникати
сторонні запахи, які можуть вплинути
на оцінку якості виробів. При температурі
вище ніж +36°С знижується чутливість до
кислого та гіркого. При температурі
нижче +15°С ускладнюється виявлення
солоного смаку. Як і при будь-якому
аналізі, під час органолептичної оцінки
точність отриманих результатів залежить
від професійних навичок працівників,
знання методики і старанності її
виконання. Не випадково я зазначила, що
оволодіння цим методом вимагає певного
досвіду. Саме сьогодні, саме зараз ми і
спробуємо оволодіти первинними навичками
органолептичного методу. Працюючи в
командах, ви повинні визначити
органолептичним методом якість
запропонованих продуктів. Капітани
команд отримають картки показників
якості та сировину.
Викладач технології
приготування їжі: А
зараз ви презентуєте свої результати.
Викладач основ галузевої
економіки та підприємництва:
Органолептичний метод має певні
обмеження: ви бачите тільки те, що бачите,
поза вашою увагою залишається хімічний
склад продукції, її походження , технологія
виробництва тощо. Вирішити ці та багато
інших питань дозволяє стандартизація
і сертифікація. Завдяки сертифікату і
органолептичному аналізу вхідної
продукції ми забезпечуємо якість
надходження сировини. Шановна колего!
А чи гарантує це якість готової продукції?
Викладач технології
приготування їжі: На
підприємствах ресторанного господарства
присутній людський фактор. А це означає,
що і за умов якості сировини ми можемо
отримати неякісну готову продукцію.
Подолати цю проблему можна завдяки
управлінню якості продукції. Насамперед,
це дотримання технології приготування
їжі. Ми з вами успішно вивчаємо цей
предмет, ви отримуєте кваліфікацію
кухаря, але особливе місце у контролі
й управлінні якістю продукції займає
робота бракеражної комісії.
1.
Що таке бракераж?
2.
Яке місце бракеражної комісії в управлінні
якості продукції?
3.
Хто входить до складу бракеражної
комісії?
4.
Які показники якості продукції оцінюються
бракеражною комісією?
5.
Яку документацію веде бракеражна
комісія?
5.
Яка система оцінювання бракеражної
комісії?
Ці питання я поставила перед
капітанами команд і їм надаю слово.
Після виступу капітанів ви всі повинні
відповісти на ці питання. Тож уважно
слухаємо і занотовуємо короткі відповіді.
Доповіді капітанів команд у вигляді
рольової гри.
1 – й учень: Ми
вирішили практично показати, як
відбувається робота бракеражної комісії,
адже один раз побачити, ніж 100 разів
почути. До бракеражної
комісії входить чотири капітани, які
створили бракеражу комісію. Голова
комісії – директор підприємства, члени
комісії: завідуючий виробництвом,
кухар-бригадир, кухар
високої кваліфікації.
Члени бракеражної комісії перед початком
роботи повинні одягнути спецодяг,
ретельно вимити руки у теплій воді з
милом, кілька разів
ополоснути їх і витерти насухо. Щоб не
було сторонніх запахів не користуються
парфумами та косметикою.
Підготуємо приміщення для проведення
бракеражу.
2 – й учень: Шановні
колеги, розпочинаємо роботу. Дякую, що
підготували ваги, ножі, черпаки, термометр,
чайник з окропом для ополіскування
приборів, ложки, виделки, тарілки, склянки
з водою, блокноти та ручки.
3 - й учень: Колеги,
перед вами меню та рецептура страв,
технологічні картки. Відповідно до меню
ми перевіряємо такі страви:
салат зі свіжої капусти, котлета домашня
з гречаною кашою. З їдальні ми взяли
зразки готової продукції.
За допомогою
лабораторного термометру вимірюємо
температуру подавання страв (холодні
закуски +12-14°С, гарячі другі страви
+60-65°С).
Наступний крок
нашого контролю - це вимір маси виробу.
У цей час візуально оцінюємо зовнішній
вигляд, колір страв.
Члени комісії не забувайте робити записи
у блокнотах.
4 – й учень: Оцінюємо смак і консистенцію
виробів. Після кожного дегустування
рот прополіскуємо кип'яченою
водою або закушуємо злегка зачерствілим
пшеничним хлібом. Цими заходами усуваємо
так звану смакову
інерцію, що виникає при поглинанні
смакових і ароматичних речовин слизовою
оболонкою рота і може зіпсувати смак
страви, яка дегустується пізніше.
Шановні колеги, нагадую, що усі
показники якості продукції (зовнішній
вигляд, колір, консистенція, запах, смак)
оцінюються за п'ятибальною системою: 5
- «відмінно», 4 - «добре», 3 - «задовільно»,
2 - «погано», 1- «дуже погано» або
«незадовільно».
1 – й учень: Стравам, які готувалися у
чіткій відповідності з рецептурою і
технологією, що не має за органолептичними
показниками відхилень
від установлених вимог, ставлять оцінку
«відмінно» (5 балів). Якщо страва
приготовлена з дотриманням рецептури,
але має незначні або легко усувні
відхилення від вимог, вона оцінюється
як «добре» (4 бали). Конкретно до таких
відхилень належить характерні, але
слабко виражені запах і смак, наявність
безбарвного або
слабко забарвленого жиру, недостатньо
акуратна або частково порушена форма
нарізання, злегка переварені овочі,
що зберегли форму, злегка пересолений
або недосолений бульйон, недбале
оформлення страви, недостатньо інтенсивний
або нерівномірний колір тощо.
2 – й учень: Страви,
що мають більш значні відхилення від
вимог кулінарії, але придатні для
реалізації без переробки або після
доробки,оцінюються
як задовільні (3 бали). Уточнимо недоліки
таких страв – недотримання співвідношень
компонентів,
підсихання поверхні виробів, порушення
форми виробів, велике нерівномірне
нарізання овочів
для салатів, присмак сметани підвищеної
кислотності, неоднорідність соусів,
слабкий або надмірно різкий запах
спецій, наявність рідини у салатах,
перевіреність круп і макаронних виробів,
грубувата консистенція м'яса тощо.
3 – й учень: Оцінку
«погано» (2 бали) одержують вироби зі
значними дефектами - недоварені,
недосмажені, підгорілі, із присмаком
старого жиру, але існує можливість
їхньої переробки.
«Незадовільно» (1
бал) одержують страви зі стороннім, не
властивим їм присмаком (сирої крупи,
борошна, кислої
капусти) і запахом (парених чи надто
пересмажених овочів та ін.), пересолені,
різко кислі, з виразним
присмаком гіркоти й невластивою
консистенцією, з наявними ознаками
псування, а також неповно вагові.
Така продукція реалізації не підлягає,
її забраковують, оформляючи відповідним
актом.
Підсумок роботи бракеражної
комісії записуємо до бракеражного
журналу.
4 – й учень: Бракеражний журнал має кожне
підприємство ресторанного господарства.
Відповідальність за ведення бракеражного
журналу несе голова бракеражної комісії.
У бракеражному журналі записують дату
проведення бракеражу, найменування
приготовленої кулінарної продукції,
яку оцінює комісія, прізвище кухаря,
відповідального за її приготування ,
час проведення бракеражу кожної випущеної
партії страв, оцінку її якості за
п'ятибальною системою відповідно до
органолептичних показників страви
масового попиту і з урахуванням розмірів
зниження оцінки за виявлені дефекти,
зауваження до якості.
Викладач технології
приготування їжі: Я
сподіваюсь, що ви уважно спостерігали
за роботою бракеражної
комісії та
готові відповідати на питання.
1. Що таке бракераж?
(Це щоденний
контроль якості готової продукції, який
здійснює бракеражна комісія у присутності
кухаря, що готував страву).
2. Яка
роль бракеражної комісії в управлінні
якості продукції?
(Контролює
якість готової продукції, не допускає
виходу неякісних страв, карає робітника).
3. Хто
входить до складу бракеражної комісії?
(Директор, завідуючий
виробництвом, кухар - бригадир та кухар
високої кваліфікації).
4. Які
показники якості продукції оцінюються
бракеражною комісією?
(Смак, запах, зовнішній вигляд та
консистенція)
5. Яку документацію веде бракеражна
комісія?
(Бракеражний журнал).
6. Яка система оцінювання бракеражної
комісії?
(За п’ятибальною системою).
ІV. Висновок теми
уроку (метод «Уявного мікрофона» )
Викладач основ галузевої
економіки та підприємництва:
Викладач технології приготування
їжі:
V. Закріплення
нового матеріалу
Викладач основ галузевої
економіки та підприємництва:
Чи виправдав сподівання подвійний урок?
Чи інтегрували ми з вами знання з основ
галузевої економіки та підприємництва
та технології приготування їжі ?
Кожна із команд отримує картку, на якій
описана ситуація, яку ви повинні вирішити.
На обговорення відповіді вам надається
2 хв.
Ситуація І.
У вашому ресторані маленькі відвідувачі
натиснули на іграшку і засипали конфетті
сусідній столик і воно потрапило до
тарілок з їжею. Ображені відвідувачі
налаштовані здійняти скандал. Вирішіть
цю проблему, використовуючи ключові
поняття теми ( якість, додаткові показники,
естетичність, фізіологічність вітаміни)
Ситуація ІІ.
Ви отримали заморожену
рибу із сертифікатом якості. При
розморожуванні було з’ясовано, що риба
має неприємний запах. Чи будете
використовувати цю рибу у виробництві
і як можна попередити такі випадки?
Ситуація ІІІ.
Ви хочете придбати спецодяг
для працівників власного ресторану.
Перед вами на вибір 3 зразки: тьмяний
одяг із міцної тканини за 35 грн., яскравий
одяг із тонкої підкладки – 55 грн., якісна
дизайнерська розробка – 120 грн. за 1
зразок. Зробіть вибір та поясніть його.
Ситуація ІV.
Ви приготували салат, але
бракеражна комісія зняла ваш продукт
із продажу, тому що він був пересолений.
Чи понесете ви, як працівник, збитки?
VІ. Оцінювання
учнів
Співставлення самооцінювання учнів та
оцінювання викладача.
VІІ. Домашнє
завдання
Опрацювати §27, скласти кросворд до теми
«Якість, система якості». Скласти проект
з теми: «Як покращити якість харчування
моєї сім'ї ».
VІІІ. Підбиття
підсумків
Викладач основ галузевої
економіки та підприємництва:
Отже, з ваших відповідей ми бачимо, що
ви навчились на цьому уроці з основ
галузевої економіки :
Чи вирішили ми проблему
уроку: якість – це додаткові витрати
чи прибуток?
Чи правильно говорив Ян Шваб: «Якість
– це саме ті двері, які дозволяють
підприємству потрапити у ринок»?.
Викладач технології приготування
їжі:
На цьому уроці ми навчились :
Чи вирішили ми проблемне
питання уроку: як забезпечити якість
харчових продуктів на усіх етапах
виробництва?
Чи можете ви відтворити етапи забезпечення
якості готової харчової продукції на
підприємствах громадського харчування?
Чи правильно писав Максим Горький:
«Гарний кухар лікаря вартий»?
Додаток № 1
Бланк оцінювання роботи з теми
Якість та система якості продукції
(ОГЕ)
Якість сировини та показники якості
у громадському харчуванні.(ТПЇ)
Прізвище та ім’я
учня_________________________________
Додаток №2
Класифікація
показників якості товарів
Показник якості
товару – це
кількісне відображення одного або
декількох властивостей щодо виробу.
Додаток № 3
Картка для роботи в парах
«Класифікація показників якості
товарів»
1.
Запишіть своє ім’я в одну із колонок
таблиці
2.
Уважно ознайомтесь із змістом таблиці
«Класифікація показників якості товарів»
3.
Виконайте завдання та проти власного
ім’я поставте помітку «+» про виконання,
або відповідь.
4.
Завдання виконуються у парі
Мої плани на майбутнє
Використана література
|
Комментарии
Отправить комментарий