К основному контенту

Технологія приготування солодких страв і напоїв



Тема навчальної програми: Технологія приготування солодких страв і напоїв

Тема уроку: Чай: хімічний склад, харчова цінність, класифікація, вимоги до якості. Правила заварювання чаю, різновиди подачі.

Мета уроку:
Вивчити роль чаю як напою у харчовій промисловості, ознайомити учнів з історією виникнення чаю, технологією обробки чайного листа; поглибити знання з хімічного складу чаю; дослідити вплив чаю на організм людини; формувати навички заварювання чаю; з’ясувати як чай став напоєм № 1 у світі; показати особливості приготування чаю в різних куточках планети.
Розвивати вміння працювати з різними джерелами інформації, аналізувати публіцистичні тексти; удосконалювати навички роботи з комп’ютером у різних програмах (Microsoft Publisher, Microsoft PowerPoіnt, роботі в мережі Intrnet; самостійно здобувати знання та пояснити матеріал іншим учням, розвивати комунікативні здібності, сприяти вмінню аналізувати, узагальнювати матеріал, виділяти головне, обґрунтовувати відповіді та робити висновки.
Виховувати  пізнавальну активність учнів, самостійність, працездатність, любов до майбутньої професії. Формувати розуміння відповідальності за наслідки виробничої діяльності при приготуванні страв та напоїв, виховувати позитивне ставлення до необхідності економії електричної, газової енергії, водних ресурсів країни.

Оснащення: комп’ютер, мультимедійний проектор, екран, робоча картка уроку, натуральні зразки чаю у асортименті, самовар, електричний чайники, фільтри для води, посуд для заварювання та подачі чаю (традиційний та для китайської чайної церемонії), циновки, скатертини, серветки тощо.
Технологічні картки, інформаційний матеріал (таблиці, схеми, висновки пошуково-творчих груп тощо)
Методи та прийоми: захист презентації із залученням підготовчої роботи в малих групах, методи «Виноградне гроно», «Уявного мікрофона», «Інтерв’ю» «Незакінчених речень», «Знайди вихід з ситуації»,  виступи учнів.
Форма уроку: урок-захист проекту.
Міжпредметні зв’язки : хімія, біологія, історія, інформаційні технології.
Випереджувальні завдання: робота в групах згідно плану проекту:
1 група: Як звичайний листок став легендою?
1. З'ясувати  значення слова «чай», звідки він прийшов до нас, де і  як його вирощують.
2. Дослідити, як росте чайний кущ, як збирають і переробляють чай, органолептичні особливості різних видів чаю.
3. Оформити презентацію.
2 група: Як людський організм реагує на вплив чаю?
1. Опрацювати лікувальні властивості чаю.
2. Проаналізувати вплив чаю на нервову систему людини.
3. Навести приклади висловів та  прислів’їв пов’язаних з впливом чаю на здоров’я людини.
4. Підготувати буклет.
3 група: Як заварюють чай у різних країнах світу?
1. Знайти інформацію про різні способи заварювання чаю в Китаї, Японії, Англії, Монголії тощо.   Навести приклад чайної церемонії на батьківщині чаю (відеофрагмент).
2.  Оформити сторінку в блозі.


                                                                                     Чай - це свято, яке  завжди з тобою
                                                                                                     Китайське прислів’я
                                                                  Хід уроку:

І. Організаційний етап (привітання викладача з учнями, перевірка присутніх та перевірка готовності до уроку).
ІІ. Мотиваційний етап (оголошення теми та мети уроку, мотивація, визначення основних завдань уроку).
1. Вступне слово викладача.
Я сподіваюсь, що сьогоднішній урок буде для вас цікавим та захоплюючим, тому що ми починаємо  вивчення теми, яка не залишить байдужим нікого.
Уявіть собі весняний ранок, затишну  вітальню, перед вами тістечко, печиво, цукерки….. і що це варто без чашки запашного, гарячого, духмяного чаю. Два тижні ви працювали над проектом «Чому чай став напоєм № 1 у світі» і  тому в розділі «Технологія приготування солодких страв і напоїв», ми вивчаємо тему  «Чай: хімічний склад, харчова цінність, класифікація, вимоги до якості. Правила заварювання чаю, різновиди подачі».
Команди отримали завдання, працювали над пошуком інформації, оформленням результатів і зробили висновки у формі презентації, буклету та сторінці у блозі. Вам знадобилися знання з технології приготування їжі, історії, хімії, біології, інформаційних технологій. І сьогодні ви будете  презентувати  свої роботи. Також протягом уроку ви будете працювати з робочими картками: вам необхідно заповнювати їх у процесі роботи та оцінити свою команду в кінці уроку.
Сьогодні на уроці:
          вивчимо історію чаю, як він став лідером серед інших напоїв світу;
         ознайомимося з технологією обробки тендітного чайного листа;
         вивчимо особливості приготування та подачі чаю в різних куточках планети;
         дослідимо вплив чаю на організм людини;
         визначимо основні хімічні складові чаю;
         навчимося правильно заварювати чай з урахуванням вимог до якості сировини та води.
    Проблемним питанням уроку буде :
    Чай – це ліки, напій, бізнес чи традиція?
     Як би ми розповідали про людину, то застосували б такі епітети, як світовий лідер,  переможець, улюбленець, який знайшов прихильників у різних куточках планети,  усі ці вислови можна віднести й до чаю. І дійсно три маленькі листочки завоювали світ.
2. Робота з епіграфом.
Метод «Виноградне гроно».
Учням пропонується завдання асоціювати вислів китайського філософа
ІІІ. Визначення цілей та планування.
Метод «Незакінчених речень».
Учні висловлюють свою думку, продовжуючи речення: «Сьогоднішній урок навчить мене…»,
« Мені хочеться дізнатися…»
ІV. Опрацювання навчального матеріалу.
Доповіді груп:
         Захист  презентації  «Як звичайний листок став легендою» (додаток № 1)
         Презентація буклету «Як людський організм реагує на вплив чаю»
          ( додаток № 2)
         Ознайомлення з матеріалами блогу «Особливості  заварювання чаю в різних країнах світу» (додаток № 3) та відеофрагмент чайної церемонії  в Китаї . https://www.blogger.com/blogger.g?blogID=3079183755441385292#editor/target=post;postID=6747766521246683487;onPublishedMenu=allposts;onClosedMenu=allposts;postNum=0;src=postname
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1. Метод «Знайди вихід з ситуації», прийом «Я це знаю!»
 Учням пропонується вирішити проблемні питання.
2. Метод «Уявна подорож»
 Учням пропонується уявити себе в деяких ситуаціях у країнах  де вирощують чай.
VІ. Підсумок уроку.
1. Метод  «Незакінчені речення».
 Учням пропонується  продовжити  речення « Я дізнався…»
2. Метод «Інтерв’ю».
 Учні відповідають на питання «Чи всі очікування від уроку здійснилися?»
3. Повернення до проблемного питання уроку « Чай – це ліки, напій , бізнес чи традиція?».
  Метод «Уявного мікрофону»
 Учні висловлюють свою думку.
4. Оцінювання учнів. Електронний журнал.
5. Вислів на згадку. Учні обмінюються рецептами  приготування національних чайних напоїв з вислівами світових філософів про цей напій.
6. Заключне слово викладача.
           Сьогодні на уроці ви дізналися, що чай, як напій, відкрив другий імператор Китаю Шен Нунг 5 тисячоліть тому. Це сталося приблизно у 2737 році до н.е., коли монарх випадково чи з примхи опустив листочки чайного куща у чашку з гарячою водою.
            Найдорожчий у світі - китайський чай «Да Хун Пао» («Великий червоний халат»). На аукціоні в Гонконзі у 2005 році 1 кг продали за 695 тис. доларів.
            Одна з найзнаменитіших подій у сучасній історії чаю – «Бостонське чаювання» 16 грудня 1773 року, коли американські колоністи викинули у гавань Бостона ящики з чаєм на знак протесту проти введеного Британією податку на чай.
           Холодний чай запатентував у 1904 році американець Річард Блечінден. Нині у США до 80% чаю продають у вигляді готового охолодженого напою Ice Tea.
          Чайний пакетик винайшов не всім відомий Ліптон, а постачальник із Нью-Йорка Томас Салліван, який порахував, що доставка чаю у металевих банках обходиться невиправдано дорого. 1 вересня 1904 року він почав продавати подрібнені сушені листочки у паперових пакетиках. В одного з клієнтів випадково пакетик вислизнув у воду і він зі здивуванням побачив, що утворюється той самий чай.
         Деякі народи заварюють чай на молоці. В Англії прийнято спочатку наливати в чашку гаряче молоко, а вже потім заварку. До речі, монголо-татари замість цукру у чай додавали… баранячий жир та сіль. Ця традиція у деяких народів існує і досі. 
VІІ.  Домашнє завдання.
1. Підготувати  презентацію «Що ховається за філіжанкою кави?»
2. Інформаційне повідомлення про користь і шкоду  кави на організм.
3. Підібрати цікаві історії про каву та особливі рецепти заварювання кави в різних країнах світу.



Література:
1.  Галдавадзе І.І. Сортування і дегустація чаю. – К.: «Харчова промисловість» , 2013р., ст.92.
2.  Дудкін М. Харчові волокна чаю. – «Харчова переробна промисловість», 2009р., січень, ст.17.
3. Джинджолія Р.Р., Ревішвіллі Т.О. Комплексна переробка чайного листя – М.: «Агропромвидання», 2012 р., ст.118.
4.  Єделькіна О. Таємниці східного чаювання. – «Брутто», 2011р., №2, ст.21.
5. Татарченко І.І.  Визначення показників якості чаю і кави. – «Харчова технологія», 2001р.,№ 4, ст.91-92.
6. Толстой Л. Н. Про споживчі властивості чаю. – «Продукти, смак, аромат», 2008р., № 6, ст.2-3.
7. Чантурія Р., Фельдман І. Чайне дерево: рослина, чай, напій. – «Світ упаковки», 2014 р., № 2, ст.22-27











































































Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Технологія приготування, оздоблення виробів з пісочного тіста: нарізне та штамповане печиво, вимоги до якості.

                                                          Міністерство освіти і науки України Департамент освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації ДНЗ « Сумський центр харчових технологій, торгівлі та ресторанного сервісу» Технологія приготування, оздоблення         виробів з пісочного тіста:  нарізне та штамповане печиво, вимоги до якості.                                                                                                 ...

Мікрохвильова піч - будова, принцип дії, правила експлуатації

                                                     МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ ДЕПЕРТАМЕНТ ОСВІТИ І НАУКИ СУМСЬКОЇ ОБЛАСНОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ДНЗ «СУМСЬКИЙ ЦЕНТР   ПРОФЕСІЙНО - ТЕХНІЧНОЇ ОСВІТИ ХАРЧОВИХ   ТЕХНОЛОГІЙ , ТОРГІВЛІ ТА РЕСТОРАННОГО СЕРВІСУ» Мікрохвильова піч -   будова, принцип ді ї , правила експлуатаці ї                                                           ...

Інноваційні педагогічні технології у навчально-виховному процесі професійно-технічного навчального закладу

Міністерство освіти і науки України Депа р тамент освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації Навчально-методичний центр професійно-технічної освіти у Сумській області Державний навчальний заклад « Сумський центр професійно-технічної освіти харчових технологій, торгівлі та ресторанного сервісу» «Інноваційні педагогічні технології у навчально-виховному процесі професійно-технічного навчального закладу» 2018 «Інноваційні педагогічні технології у навчально-виховному процесі професійно-технічного навчального закладу» Укладач: Безбородкіна Л.Г. , спеціаліст вищої категорії, Державного навчального закладу «Сумський центр професійно-технічної освіти харчових технологій, торгівлі та ресторанного сервісу»; Рекомендовано методичною радою ДНЗ «Сумський центр ПТО харчових технологій, торгівлі та ресторанного серві...